piątek, 26 kwiecień 2024 YouTUBE Gmina Męcinka Facebook Gmina Męcinka Fundusze Europejskie Wymiana pieców w Gminie Męcinka
  • Spotkanie ze społecznością
    przedszkola w Męcince
  • Spotkanie z sołtys Muchowa
    Karoliną Werczyńską
  • Gminne Centrum Zdrowia w Nowej Męcince
    - prace wykończeniowe
Dla Mieszkańca   Dla Turysty   Dla Przedsiębiorcy

Uncategorised

1. Święto Tulipanowca w Sichowie  -  07.06.2008  >>  Program imprezy

2. Muchowska Kosa  -  20.07.2008  >>  Program imprezy

3. Dni Męcinki i Dożynki wiejskie  -  16-17.08.2008

4. Święto Pieczonego Ziemniaka w Piotrowicach  -  06.09.2008

Sprawozdanie

z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałaniu Narkomani za 2007 r.

I. Uwagi Ogólne.

                Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych i przeciwdziałanie narkomani jest zadaniem własnym gminy. Realizacja następuje poprzez odpowiednie kształtowanie lokalnej polityki społecznej za pomocą zadań pomieszczonych w dwóch odrębnych aktach prawnych tj. tj.art. 41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tj. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm./ oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U.  Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.). Narzędziem do finalizacji zadań, o których mowa wyżej jest gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych - i aby  stał się on aktem wykonawczym i miał moc sprawczą rada gminy musi podjąć decyzję o jego uchwaleniu, a obowiązek ten wynika odpowiednio z art. 41 ust. 2 oraz art. 10 ust. 3 w/w ustaw.

 
Ustawodawca wskazuje pośrednio jak i również bezpośrednio realizatora programu tj. ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm./.

W przypadku gminy Męcinka gppirpa realizuje ośrodek pomocy społecznej.

 
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Męcinka na rok 2007 został przyjęty w dniu 19 lutego 2007 r.  uchwałą

Nr IV/25/07 w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii na rok 2007.

 
Podstawowym celem programu było zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmianę wzorów spożywania alkoholu, zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących problemów alkoholowych.

W ślad za celem głównym, w którym „rozpisane" są cele szczegółowe w roku 2007 podejmowane były działania zmierzające w kierunku szeroko rozumianej edukacji. Wszystkie zadania oparte były na funkcji edukacyjnej, której celem było pobudzenie działań grupy do łączenia i umiejętnego oraz efektywnego wykorzystania informacji pochodzących z różnych źródeł, przekazywanych za pomocą różnych kanałów i kontekstów komunikacji zwrotnej. Priorytetem było objęcie tymi działaniami głównie dzieci i młodzież. Podejmowane działania miały charakter modelowy i innowacyjny.

 

Drugim zbiorem beneficjentów, na który nakierowane były inicjowane i realizowane zadania wynikające z programu, to osoby uzależnione od alkoholu i poszczególni członkowie rodzin tkwiący bezpośrednio w sytuacji kryzysowej.

Wszystkie zamierzone działania miały na celu uchwycenie sterów nad podziałami społecznymi poprzez kreację struktur podsystemów /normatywnego, wartości, priorytetów, prozdrowotnego stylu życia wolnego od uzależnień/. Sterując podziałami społecznymi można sprawić - takie było zamierzenie pierwotne -, że dominującą funkcję czy rolę w strukturze segmentacyjnej będzie pełniła społecznie pożądana z efektem „przebicia strukturalnego".  

 
Środki finansowe na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych corocznie, w trzech ratach (do 31 stycznia, 31 maja i 30 września) przez wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.

Za wydatkowanie środków na realizację gminnego programu odpowiada kierownik ośrodka pomocy społecznej.

Preliminarz budżetowy na rok 2007 68 000 zł.

Po stronie dochodów zebrano kwotę w wysokości 68 000 zł., którą wydatkowano.

Procentowy wskaźnik kwoty wydanej na realizację zadań do planowanej wynosi 99,75%.

 

Zrealizowane zadania:

Nazwa zadania

Plan w zł

Wykonanie w zł

1.Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
a) prowadzenie punktu konsultacyjnego,
b) sfinansowanie szkoleń dla osób pracujących w świetlicach środowiskowych, punkcie konsultacyjnym lub ośrodku pomocy społecznej,
c) wpieranie lokalowe podmiotów zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomani.

  14970

490

12 932

14 969,07

490

12 932

2.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
a) opłaty sądowe za wniesione przez gkrpa wnioski dotyczące wdrażania procedury zobowiązania do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od alkoholu, bądź narkotyków obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

40

40

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych:

a) opłacenie kosztów prowadzenia zajęć z dziećmi w ramach działalności świetlic środowiskowych w Pomocnem i w Piotrowicach,
b) zakup materiałów edukacyjnych z zakresu uzależnień, przemocy, problemów szkolnych oraz materiałów biurowych,
c) sfinansowanie dożywiania dzieci – posiłki regeneracyjne,
d) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych,
e) programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży,
f) wspieranie i organizowanie masowych imprez kulturalnych obywających się bez udziału alkoholu i w sposób szczególny eksponujący ten fakt,





  3 558

2 660

6 565
1 320
5 000
2 376





  3 405,18

2 659,38

6 565
1 320
5 000
2 366

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób  fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów  alkoholowych.

a) dofinansowanie kolonii i obozów dla   dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.

 

14 600

 

14 600

5. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych:

a/posiedzenia komisji,
b/kontrola placówek handlowych i gastronomicznych  - koszty delegacji

 

3445 44

 

3444,48 43,50

Razem

68000

67 835,10

 

1. Punkt Konsultacyjny.

 Koszt prowadzenia Punktu Konsultacyjnego (wynagrodzenie terapeuty)      14 400 zł.

Zakup usług telefonii stacjonarnej /dotyczy telefonu w Punkcie konsultacyjnym    569,07 zł

 W okresie sprawozdawczym Punkt Konsultacyjny był czynny 1 raz w tygodniu (każdy roboczy wtorek w godz. 1600 do 1800).

 
Zakres działalności punktu:

- przyjmowanie osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ofiar przemocy w rodzinie,

- poradnictwo prawne w zakresie osób uzależnionych,

- pomoc psychologiczna i terapeutyczna,

- wizyty w mieszkaniach osób cierpiących z powodu uzależnienia lub przemocy,

- przeprowadzanie badania psychologicznego z osobami uzależnionymi od alkoholu w celu sporządzenia opinii niezbędnej do kompletowania dokumentów do sądu rodzinnego w celu orzekania o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

W roku 2007 zostało udzielonych 176 konsultacji.

Łącznie do punktu zgłosiło się 56 osób w tym:

● uzależnionych 34,

● 22 współuzależnionych,

● 16 wyjazdów do osób, które nie zgłosiły się na wezwania

 
Wyk. Nr 1. Osoby uzależnione, które w 2007 r. zgłosiły się do Punktu Konsultacyjnego - zmienna - płeć.

Image

Wyk. Nr 2. Osoby współuzależnione, które w 2007 r. zgłosiły się do Punktu Konsultacyjnego. 

Image

 

Wszystkie osoby zostały poinformowane o przebiegu choroby alkoholowej i sposobach leczenia. Z osobami zainteresowanymi podjęciem leczenia odwykowego uzgodniono termin przyjęcia do placówek odwykowych.

Praca w Punkcie polegała na postawieniu diagnozy dotyczącej uzależnień. Kolejnym etapem było odpowiednie „zaprogramowanie" i prowadzenie rozmowy, tak aby sytuacje, które są niepożądanym wytworem życia codziennego, a skutkiem uzależnienia, były uświadamiane, a następnie eliminowane przez funkcje korygującą. Rozmowa socjoterapeutyczna, w której zawarty został arbitralny cel - psychoedukacja - polegała na aktywnym uczestniczeniu i wspomaganiu  w procesie nabywania wiedzy o sobie samym w sytuacji eliminacji niewłaściwych postaw i zachowań w stanie uzależnienia poprzez zachęcanie do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego, oferowanie pomocy w uzyskaniu miejsca w placówkach odwykowych, udzielanie wsparcia i pomocy osobom podejmującym próby utrzymywania abstynencji oraz udzielanie informacji rodzinom osób uzależnionych o sposobach radzenia sobie z osobą uzależnioną. 

W oparciu o punkt konsultacyjny od trzech lat działa grupa AA (anonimowych alkoholików) z mityngami w każdy wtorek od godziny 1700. Obecnie stałą terapię w punkcie prowadzi ok.12 osób z gminy.

Głównym założeniem utworzenia grupy i prowadzenia mityngów AA było i jest dzielenie się nawzajem swoim doświadczeniem, siłą i nadzieją, aby rozwiązać swój problem i pomagać innym w wyzdrowieniu z alkoholizmu. Mityngi miały charakter zamkniętych spotkań /trzy każde pierwsze wtorki poszczególnych  miesięcy/ - tylko dla członków AA lub dla tych, którzy mają problem z alkoholem i mają "pragnienie zaprzestania picia" oraz otwartych /każdy ostatni wtorek miesięca/- były dostępne dla każdego zainteresowanego programem zdrowienia z alkoholizmu Anonimowych Alkoholików.

Samopomocowa grupa wsparcia działała na bazie dwunastu kroków, które opierają się na założeniu , że ludziom ze zdefiniowanymi problemami najlepiej pomagają w zdrowieniu spotkania z osobami o podobnych trudnościach.

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w  szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

W miesiącu grudniu 2007 r. na wniosek policji został skompletowany i wysłany wniosek do Sadu Rejonowego - III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w Jaworze dotyczący mieszkańca gminy o podjęcie działań zmierzających w kierunku  orzeczenia o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów  alkoholowych i przeciwdziałania  narkomanii, w  szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych   programach opiekuńczo - wychowawczych.


I. Świetlice środowiskowe.

W roku 2007 działały 2 świetlice środowiskowe w:

- Pomocnem w okresie od 01 sierpnia 2007 r. do 31 września 2007 r.

- Piotrowicach od 25 kwietnia 2007 r. do 31 września 2007 r.

Koszt 1 godziny zajęć to 15,00 zł.

 

II. Szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych.

Dnia 25.09.2007 r. odbyło się szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy. Zakres merytoryczny szkolenia obejmował swoją strukturą aspekty prawne dotyczące praw i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Szczególny nacisk osoba szkoląca kładła na aspekty dotyczące asertywnej odmowy sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:

- osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości,

- osobom do 18 roku życia,

- na kredyt, lub pod zastaw.

- przestrzegania określonych zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych.

Zaproszenie na w/w szkolenie dostało 24 przedsiębiorców. Niestety nie spotkało się ono z dużym zainteresowaniem, ponieważ udział wzięło tylko 8 - co stanowi 33,33% ogółu sprzedawców napojów alkoholowych.

III. Programy profilaktyczne.                                              


Rodzaje programów profilaktycznych:

1. Program teatralny, profilaktyczny pn. „Serduszko podpowie Ci na uszko" - zrealizowany przez Scenę Teatralną Kurtyna dnia 21.05.2007 r., dla uczniów szkół podstawowych z terenu gminy.

2. Autorski program profilaktyczny pt. „Shrek i tajemnica osła", na który składały się: 60 minutowy program profilaktyczno - edukacyjny, połączony ze spotkaniem ze specjalistami (psychologiem i policjantem). Spotkanie odbyło się 9 października 2007 r. w Zespole Szkół w Męcince.

3. Dwa warsztaty profilaktyczne:

- „Jak nie przegrać na starcie" - (tematyka dotycząca substancji uzależniających: nikotyna, alkohol, narkotyki) - dla dzieci z klas 4-6 szkoły podstawowej,

- „Ile trzeba mieć żeby stracić" - (tematyka dotycząca: uzależnienie - degradacja psychiczna, fizyczna, moralna). Bloki tematyczne połączone były z dyskusją, podczas której prowadzący odpowiadali na wszystkie pytania dotyczące uzależnień zrealizowane przez Małopolskie Centrum Profilaktyki - 25 października 2007 r.

4.  Spektakl teatralny o charakterze profilaktycznym pt. „ Wiewiórki Majki dobre rady - wraz z blokiem gier i zabaw o charakterze mikołajkowym" realizowany przez Impresariat artystyczny „Inspiracja". Udział w programie wzięło 204 dzieci z terenu gminy Męcinka  w wieku od 6 do 9 lat, które podczas spotkania zostały obdarowane przez Mikołaja prezentami /204 paczki ze słodyczami/. Przedsięwzięcie odbyło się 7 grudnia 2007 r. w Zespole Szkół w Męcince.             

Wszystkie programy profilaktyczne miały na celu poprzez informacje zwrotną, przekazanie niezwykle cennych informacji i „wkomponowanie" ich w miarę trwały sposób w świadomość osób /uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalistów/, które wchodzą w życie dorosłe. Spotkania skierowane do tej akurat grupy są niezwykle ważne na tym etapie życia, która niejednokrotnie bezkrytycznie dostosowuje się do różnego typu zachowań, również tych społecznie nieakceptowanych. Młodzież styka się praktycznie na co dzień z wieloma pokusami /narkotyki, alkohol/ z pozoru niewinnymi, a których konsekwencje są tragiczne i rzutują na całe późniejsze życie. Eliminacja poprzez profilaktykę zakłada twarde skutki tych przedsięwzięć, a mianowicie uświadomienie im tragizmu skutków uzależnień.  

Programy były zaadresowane przede wszystkim do ludzi młodych. W swej konstrukcji zawierały również połączenia aspektów zdrowego stylu życia wolnego od uzależnień z szacunkiem dla swojego jestestwa oraz dokonywaniem właściwych wyborów.  Przedsięwzięcia pełniły nie tylko funkcję służebną wobec zagadnień profilaktyki uzależnień, ale stały się wydarzeniem kulturalnym i artystycznym. 

4. Profilaktyka w trakcie akcji letniej.

Dotacja przeznaczona na realizację profilaktyki w trakcie wakacji w formie dofinansowania /środki gppirpa/  wyniosła:     14 600,00 zł.                         

W 2007 roku organizatorem kolonii w Rewalu (nad morzem) był Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Męcince – zadanie to zostało zlecone PHU „Elzam” s. c. w Legnicy. Kolonia odbyła się w terminie od 20.07.2007 r. do 02.08.2007 r.

Uczestnikami byli uczniowie (20 dzieci) funkcjonujący w rodzinach o niskich dochodach jak również z rodzin niepełnych, patologicznych. Głównym kryterium doboru była dysfunkcyjność spowodowana chorobą alkoholową.

Pełny koszt kolonii w Rewalu wyniósł:          14 600,00  zł.    

Podczas w/w wypoczynku realizowany był program psychoterapeutyczny dotyczący profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia /zachowań prozdrowotnych/. Oznaczało to organizowanie takiego typu działań prowadzących do empirii, które będą w stanie zaspokoić ważne potrzeby emocjonalne dzieci, a także takich, które będą stanowiły zaprzeczenie ich dotychczasowych urazowych przeżyć. Rolą profesjonalnej kadry, prowadzącej zajęcia było wytworzenie atmosfery akceptacji, życzliwości i ciepła oraz życzliwej konsekwencji i stanowczości, kiedy w grupie pojawią się zachowania destrukcyjne, wykształcone i przyswojone w toku socjalizacji pierwotnej, w przekonaniu, iż są społecznie pożądane. Głównym założeniem terapeuty było modelowanie swoim zachowaniem, reakcji osób uczestniczących w taki sposób, aby nabywały w toku zajęć elementy asymilacji kulturowej przynależnej normom wolnym od zaburzeń. 

5. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych odgrywa znaczącą rolę w realizacji programów, inicjuje zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

Zarządzeniem z dnia 7 marca 2007r. Wójt Gminy Męcinka powołał Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie:

1. Iwona Pawelec - Przewodnicząca

2. Irena Łyszczyk  - Zastępca Przewodniczącej

3. Janina Fornalska  - Członek

4. Maria Śliwa  - Członek

5. Ryszard Marciniak - Członek

Komisja opiniuje wnioski o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z uchwałami Nr XXLII/250/2001 Rady Gminy Męcinka dnia 27 września 2001 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 procent alkoholu /z wyjątkiem piwa/ do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, Nr XLII/251/2001 Rady Gminy Męcinka z dnia 27 września 2001 r. w sprawie usytuowania na terenie Gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów, a następnie wójt wydaje zezwolenie.

Wyk. Nr 1. Ilość posiedzeń oraz koszt wynagrodzeń GKRPA w 2007 r.

Image

Wydatkowana kwota za udział w posiedzeniach wyniosła                          2 785,94 zł.      

Komisja współuczestniczyła w przygotowaniu projektu preliminarza wydatków na 2007 r., a także wykonywała poprzez swoich członków funkcje kontrolne programu.

            Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła 10 posiedzeń. Za udział w posiedzeniach komisji, członkom wypłacono wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2006 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2007 r . /Dz. U. Nr 171, poz. 1227/.

Męcinka, 29  luty 2007 r.

 

Dane pochodzą z Powiatowego Urzędu Pracy w Jaworze 

1. Liczba bezrobotnych w 2008 roku 

Miesiąc   II III  IV V VI VII
VIII
IX
X
XI
XII
Liczba  274  275   263 225 203  194 189
196
192 189
208
238

 Image

 

2. "Napływ" i "odpływ" bezrobotnych w 2008 roku

 Miesiąc   Stan na koniec miesiąca   Zarejestrowani "napływ"   Wyłączeni z ewidencji
 "odpływ"  w tym podjęcia pracy 
274 31  38 13 
II
275 31  30 21 
III
263 26  38 19 
IV 225 30  68  18 
203 22  44  16 
 VI 194 29
38
17
 VII 189 41 46
15
 VIII 196
49
42
21
 IX 192
53
57
26
 X  189  68 71
18
 XI 208 49 30
13
 XII 238
52
22
9

 Image

 

3. Stopa bezrobocia w 2008 roku w % 

  II  III  IV
V
VI
VII
VIII IX
X
XI
XII
Polska  11,7 11,5  11,1  10,5 10,0
9,6  9,4  9,3 8,9
 8,8 9,1
9,5
Woj. dolnośląskie 12,1 12,0  11,6  11,1 10,5
10,1  9,9  9,8  9,3  9,2 9,6
 10,2
Powiat jaworski  18,9 18,6  18,1  16,6 15,9
15,3
 15,5 15,6
 15,3  14,8 15,5
 16,5

 

    W obszarze polityki społecznej  ośrodki pojawiły się w 1990 roku i od tego roku realizują zarówno zadania własne gminy jak i zlecone przez Państwo. W ostatnich kilku latach następował stały i systematyczny wzrost liczby zadań, jakie Państwo „ upuszczało" na gminy (ośrodki pomocy społecznej) np. świadczenia rodzinne czy zaliczka alimentacyjna. Stąd też wybór perspektywy czasowej pokazanej poniżej nie jest przypadkowy.

    Misja ośrodka pomocy społecznej to umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. 

1. Zadania zlecone

  2002  2003  2004  2005 
Plan  466 345  482 761 1 061 569  1 071 075
Wykonanie  466 345  482 259  1 060 629 969 081
100%  100%  100%  90% 
Koszty utrzymania GOPS  79 000 81 000  31 286  26 545 
c.d.
2006  2007
2008
Plan  1 296 094 1 398 191
1 278 100
Wykonanie  1 296 060 1 396 198 1 262 571
100%   99,9% 98,78%
Koszty utrzymania GOPS  32 610  37 890
48 220

 

 

  2002  2003
2004  2005 
ilość
osób 
kwota  ilość
osób 
kwota  ilość
osób 
kwota  ilość
osób 
kwota 
Zasiłki stałe
ogółem 
16  60 300  15  38 456 24  66 557 29  83 140
Zasiłki stałe
wyrównawcze 
18  53 482  21  59 803
Zasiłki okresowe  104  49 048  141  83 497
Zasiłki okresowe
gwar. 1
8 865
9 773 2 864
Renta socjalna2 24  101 391
22  78 842 -
Zasiłek z tytułu
ochr. macierz. 1
31  25 223  22  29 509
Składki ZUS dla
osób pobierających
zas. stały i gwar.
zas. okresowy 1
20  28 360 17  14 273 3 806   6 075
Składki na ubezp.
zdrowot. 
53  11 524 26  7 706 21  3 445
Zasiłki rodzinne 1 14  5 033 10  3 102 850 
Zasiłki pielęgnacyjne1
22  25 378 14  18 017 2 287
Macierzyński zas.
okresowy 1
-  - 24  27 747
Klęska ekologiczna
lub żywiołowa 
 -
 c.d.  2006  2007 2008
ilość osób
 kwota ilość osób
kwota
ilość osób
kwota
Zasiłki stałe
ogółem 
 30 100 338
 - - -
-
Zasiłki stałe
wyrównawcze 
 -  -  -  -  - -
Zasiłki okresowe   -  -  600 129 980
738
236 879
Zasiłki okresowe
gwar. 1
 -  - -
-
-
-
Renta socjalna 2  -  -  -  -  -  -
Zasiłek z tytułu
ochr. macierz. 1
 -  - -
-
-
-
Składki ZUS dla
osób pobierających
zas. stały i gwar.
zas. okresowy 1
   7 666
-  -  -  -
Składki na ubezp.
zdrowot. 
 -  - 36
1 364
36
1270
Zasiłki rodzinne 1  -  - 12718
995 554
11107
889 154
Zasiłki pielęgnacyjne 1  -  -  941 143 973
881
134 793
Macierzyński zas.
okresowy 1
 -  - -
-
-
-
Klęska ekologiczna
lub żywiołowa 
 -  - 33
25 145
-
-

1. świadczenie obowiązywało do 30 kwietnia 2004 roku.

2. Na podstawie ustawy z dnia 27.06.2003 r o rencie socjalnej (Dz.U. Nr 135, poz. 1268 z późn. zm.) od 01.10.2003 organem przyznającym i wypłacającym renty socjalne jest właściwa jednostka organizacyjna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W szczególnych przypadkach renta ta jest wypłacana przez inne organy emerytalno-rentowe, np. KRUS.

 

    W latach 2002-2003 ilość osób korzystających z pomocy społecznej oraz kwota świadczeń w ramach zadań zleconych utrzymywała się na podobnym poziomie.  Powodem spadku liczby osób korzystających z pomocy społecznej w latach 2004-2006 w zakresie zadań zleconych było  wejście w życie z dniem 1 maja 2004 r. nowej ustawy, w której nie znalazły się dotychczasowe formy pomocy, tj. jednorazowy dodatek dla dziecka urodzonego podczas ostatniego porodu, zasiłek pieniężny z tytułu ochrony macierzyństwa, specjalny zasiłek okresowy, gwarantowany zasiłek okresowy, renta socjalna, zasiłek stały wyrównawczy. Część zasiłków ustawodawca przeniósł do zadań własnych gminy, dotując je w części z dotacji celowej budżetu państwa ( dożywianie, zasiłek okresowy, zadania dotyczące utrzymania ops.). Pozostałe świadczenia takie jak np. renta socjalna  zostały przekazane do ZUS, zaś zasiłki rodzinne, dodatki do świadczeń rodzinnych, gwarantowane zasiłki okresowe, zasiłki stałe, zasiłki z tytułu ochrony macierzyństwa i zasiłki pielęgnacyjne zostały umiejscowione w ustawie o świadczeniach rodzinnych i zaliczce alimentacyjnej.

  2. Zadania własne

  2002 2003 2004 2005
Plan 210 715
282 678
513 882 570 413
Wykonanie 210 522 282332 513 297 568 621
% 100 100 100 100
Koszty
utrzymania
ośrodka 
147 492 146 418 B.P. 51714  B.P. 76500 
B.G. 154 499 B.G. 167 158
Razem 206 213 Razem 243 658
c.d. 2006 2007
2008
Plan 688 873 471 399
507 123
Wykonanie 688 813 470 222 506 886
% 100 99,75 99,9
Koszty
utrzymania
ośrodka 
B.P. 86 500 B.P. 100 950
B.P. 92 135
B.G. 174 752
B.G. 173 510
B.G. 231 076
Razem 261 252 Razem 274 460
Razem 323 211

  B.P. - budżet państwa, B.G. - budżet gminy

Rodzaj
świadczenia
2002 2003 2004 2005
ilość
osób 
kwota ilość
osób
kwota ilość
osób
kwota ilość
osób
kwota
Zas. celowe
i w naturze
238 63 030 293 76 000 257 89 204 228 100 387
Posiłek  164 17 456 302 67 540 263 51 000 272 53 430
Usługi
opiekuńcze 
24 57 550 20 57 894 18 44 844 12  38 514
Sprawianie
pogrzebu
-
- -
-
2 1 796 - -
Zas. okres.
(dotacje cel.DUW)
- - -
-
103  51 081 124
124 885
Schronienie  - - -
-
- -
1
300
Rodzaj
świadczenia c.d.
2006  2007 2008
 ilość osób
kwota
ilość
osób 
kwota ilość
osób
kwota
Zas. celowe
i w naturze
207  93 833
189 106 345
185 101 449
Posiłek   213  92 301
23 143
84 352 27878 86 132
Usługi
opiekuńcze 
 11  31 768
4 109
20 107 4 109 12 188
Sprawianie
pogrzebu
 1  1 500
-
- 1
2494
Zas. okres.
(dotacje cel.DUW)
 128  155 000
600
129 980
738
236 879
Schronienie   - -
- - 287
4032

 

Telefon do Wójta - informacje

Telefon do Wójta
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Mieszkańców Gminy Męcinka zachęcam do bezpośredniego kontaktu telefonicznego ze mną w każdy poniedziałek w godzinach od 8.00 do 11.00 pod numerem 76 871 34 48.

Mirosław Brzozowski
Wójt Gminy Męcinka
WÓJT GMINY MĘCINKA
W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
PRZYJMUJE INTERESANTÓW
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU
W GODZINACH PRACY URZĘDU

Praca Wójta

Informacja z działań Wójta Gminy Męcinka Mirosława Brzozowskiego:

Ważne telefony

Urząd Gminy: 76 870-86-23

Ośrodek Zdrowia Piotrowice: 76 870-88-78

Ośrodek Zdrowia Męcinka: 76 870-86-78

Ośrodek Zdrowia Pomocne: 76 870-89-78

Szkoła Męcinka: 76 870-82-85

Przedszkole Męcinka: 76 870-82-85

Szkoła Piotrowice: 76 870-88-06

Przedszkole Piotrowice: 76 870-88-06

GOPS Męcinka: 76 871-80-97

Gminna Biblioteka Publiczna: 76 870-86-11

Parafia pw. Wniebowzięcia NMP w Słupie: 76 870-86-37

Parafia pw. św. Andrzeja Apostoła w Męcince: 76 870-86-28

Parafia pw. NNMP w Małuszowie: 76 873-84-95

Parafia pw. św. Marcina w Pomocnem: 76 870-89-28

Straż Pożarna: 998

Pogotowie ratunkowe: 999

Policja: 997

Pogotowie gazowe: 992

Pogotowie energetyczne: 991

Dolnośląskie Wodne Pogotowie Ratunkowe we Wrocławiu: 984 i 535 984 984

Deklaracja dostępności

Informacje o dostępności w dokumencie Deklaracja dostępności

Ochrona Danych Osobowych RODO

Informacje o Ochronie Danych Osobowych dostępne w zakładce Dla Mieszkańca -> Ochrona Danych Osobowych RODO



Informacja dla osób niesłyszących i głuchoniemych

ikonaW celu zagwarantowania osobom niesłyszącym i głuchoniemym funkcjonowania w społeczeństwie na zasadzie równości z innymi osobami, Urząd Gminy Męcinka zapewnia tłumacza języka migowego. Więcej: INFORMACJA DLA OSÓB NIESŁYSZĄCYCH I GŁUCHONIEMYCH

Ogłoszenia o konsultacjach spolecznych

Link do portalu czystepowietrze.mecinka.pl

link Nieruchomości gminne na sprzedaż

Nabór dzieci do żłobka w Męcince

Projekty dofinansowane ze środków budżetu Państwa - informacje

Spis 2021 logo

Gminny SMS - bezpłatny system informacyjny

Zgłaszanie awarii wodociągowo-kanalizacyjnych 509 260 588

Transmisja obrad sesji - na żywo

Bliżej Ludzi - Informator Samorządowy

Ostatnio dodane zdjęcia do galerii

protal epuap gov pl - Załatw sprawę przez internet
Inicjatywa obywatel.gov.pl
niewerbalna
PUP w Jaworze

Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. - link
Regionalny System Ostrzegania RSO
System Informacji Przestrzennej
 
Budowlane ABC Poradnik
mikroporady
Link - INTERNET.GOV.PL

EFS Żłobek w Męcince

park chelmy
pz szlak
lgd partnerstwokaczawskie