Sprawozdanie

z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałaniu Narkomani za 2008 r.

Uwagi ogólne.

               Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych i przeciwdziałanie narkomani jest zadaniem własnym gminy. Realizacja następuje poprzez odpowiednie kształtowanie lokalnej polityki społecznej za pomocą zadań pomieszczonych w dwóch odrębnych aktach prawnych tj. tj.art. 41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tj. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm./ oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U.  Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.). Narzędziem do finalizacji zadań, o których mowa wyżej jest gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych - i aby  stał się on aktem wykonawczym i miał moc sprawczą rada gminy musi podjąć decyzję o jego uchwaleniu, a obowiązek ten wynika odpowiednio z art. 41 ust. 2 oraz art. 10 ust. 3 w/w ustaw.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w gminie na rok 2008 został przyjęty w dniu 20 grudnia 2007 r.  uchwałą Nr XIV/92/07 w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii na rok 2008.

 Ustawodawca wskazuje pośrednio jak i również bezpośrednio realizatora programu tj. ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm./.

W przypadku gminy Męcinka gppirpain realizuje ośrodek pomocy społecznej.

 Podstawowym celem programu było zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmianę wzorów spożywania alkoholu, zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących problemów alkoholowych.

W ślad za celem głównym, w którym „rozpisane" są cele szczegółowe rok 2008 był kontynuacją podejmowanych działań w latach ubiegłych, a zmierzających w kierunku szeroko rozumianej edukacji. Wszystkie zadania oparte były na funkcji edukacyjnej, której celem było pobudzenie działań grupy do łączenia i umiejętnego oraz efektywnego wykorzystania informacji pochodzących z różnych źródeł, przekazywanych za pomocą różnych kanałów i kontekstów komunikacji zwrotnej. Priorytetem było objęcie tymi działaniami głównie dzieci i młodzieży. Podejmowane działania miały charakter modelowy i innowacyjny.

 Drugim zbiorem beneficjentów, na który nakierowane były inicjowane i realizowane zadania wynikające z programu, to osoby uzależnione od alkoholu członkowie rodzin tkwiący bezpośrednio w sytuacji kryzysowej.

Wszystkie zamierzone działania miały na celu uchwycenie sterów nad podziałami społecznymi poprzez kreację struktur podsystemów /normatywnego, wartości, priorytetów, prozdrowotnego stylu życia wolnego od uzależnień/. Sterując podziałami społecznymi można sprawić - takie było zamierzenie pierwotne -, że dominującą funkcję czy rolę w strukturze segmentacyjnej będzie pełniła społecznie pożądana z efektem „przebicia strukturalnego".  

 Środki finansowe na gppirpaipn pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych corocznie, w trzech ratach (do 31 stycznia, 31 maja i 30 września) przez wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy.

Za wydatkowanie środków na realizację gminnego programu odpowiada kierownik ośrodka pomocy społecznej.

 Preliminarz budżetowy na rok 2008                                                             64 000 zł.

Po stronie dochodów zebrano kwotę w wysokości 64 000 zł., którą wydatkowano.

Procentowy wskaźnik kwoty wydanej na realizację zadań do planowanej wynosi 100%.

 

 1. Punkt Konsultacyjny.

 Koszt realizacji zadania:

- koszt prowadzenia Punktu Konsultacyjnego (wynagrodzenie terapeuty)    - 14 400 zł,

- zakup usług telefonii stacjonarnej /dotyczy telefonu w Punkcie konsultacyjnym - 842,00 zł,

- koszt zakupu oleju opałowego - 2 093,59 zł.

 W okresie sprawozdawczym Punkt Konsultacyjny był czynny 1 raz w tygodniu /każdy roboczy wtorek w godz. 1600 do 1800/.

 

Zakres działalności punktu:

- przyjmowanie osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ofiar przemocy w rodzinie,

- poradnictwo prawne w zakresie osób uzależnionych,

- pomoc psychologiczna i terapeutyczna,

- wizyty w mieszkaniach osób cierpiących z powodu uzależnienia lub przemocy,

- przeprowadzanie badania psychologicznego z osobami uzależnionymi od alkoholu w celu sporządzenia opinii niezbędnej do kompletowania dokumentów do sądu rodzinnego w celu orzekania o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

W roku 2008 zostało udzielonych 181 konsultacji.

Łącznie do punktu zgłosiło się 61 osób w tym:

● uzależnionych 38,

● 23 współuzależnionych,

● 24 wyjazdów do osób, które nie zgłosiły się na wezwania

 

Wyk. Nr 1. Osoby uzależnione, które w 2008 r. zgłosiły się do Punktu Konsultacyjnego - zmienna - płeć.

Image

 

Wyk. Nr 2. Osoby współuzależnione, które w 2008 r. zgłosiły się do Punktu Konsultacyjnego. 

Image

 

Wszystkie osoby zostały poinformowane o przebiegu choroby alkoholowej i sposobach leczenia. Z osobami zainteresowanymi podjęciem leczenia odwykowego uzgodniono termin przyjęcia do placówek odwykowych.

Praca w Punkcie polegała na postawieniu diagnozy dotyczącej uzależnień. Kolejnym etapem było odpowiednie „zaprogramowanie” i prowadzenie rozmowy, tak aby sytuacje, które są niepożądanym wytworem życia codziennego, a skutkiem uzależnienia, były uświadamiane, a następnie eliminowane przez funkcje korygującą. Rozmowa socjoterapeutyczna, w której zawarty został arbitralny cel – psychoedukacja - polegała na aktywnym uczestniczeniu i wspomaganiu  w procesie nabywania wiedzy o sobie samym w sytuacji eliminacji niewłaściwych postaw i zachowań w stanie uzależnienia poprzez zachęcanie do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego, oferowanie pomocy w uzyskaniu miejsca w placówkach odwykowych, udzielanie wsparcia i pomocy osobom podejmującym próby utrzymywania abstynencji oraz udzielanie informacji rodzinom osób uzależnionych o sposobach radzenia sobie z osobą uzależnioną. 

 

W oparciu o punkt konsultacyjny od trzech lat działa grupa AA (anonimowych alkoholików) z mityngami w każdy wtorek od godziny 1700.

Głównym założeniem utworzenia grupy i prowadzenia mityngów AA było i jest dzielenie się nawzajem swoim doświadczeniem, siłą i nadzieją, aby rozwiązać swój problem i pomagać innym w wyzdrowieniu z alkoholizmu. Mityngi miały charakter zamkniętych spotkań /trzy każde pierwsze wtorki poszczególnych  miesięcy/ - tylko dla członków AA lub dla tych, którzy mają problem z alkoholem i mają "wolę zaprzestania picia" oraz otwartych /każdy ostatni wtorek miesięca/- były dostępne dla każdego zainteresowanego programem zdrowienia z alkoholizmu.

Samopomocowa grupa wsparcia działała na bazie dwunastu kroków, które opierają się na założeniu , że ludziom ze zdefiniowanymi problemami najlepiej pomagają w zdrowieniu, spotkania z osobami o podobnych skłonnościach.

W ramach wsparcia przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin, w miesiącu sierpniu grupa AA otrzymała wsparcie finansowe w wysokości: - 300,75 zł.

Została ona wykorzystana jako cząstkowy wklad w uczestnictwo grupy AA z Męcinki w I Jaworskim Zlocie Trzeźwościowym Grup  i Stowarzyszeń Abstyneckich.

 

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w  szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

W 2008 r. zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wysłano 13 wniosków do Sadu Rejonowego – III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w Jaworze o zobowiązanie do poddania się leczeniu w stacjonarnym lub niestacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego w tym:

-  z inicjatywy policji – 6

- z inicjatywy czlonków rodziny - 7.

 

Koszt realizacji zadania:

- badania biegłych psychiatry i psychologa, opłaty sądowe – 3 008,00 zł.

 

Przed wydaniem orzeczenia przez Sąd osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, kieruje się na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego.

 

 

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów  alkoholowych i przeciwdziałania  narkomanii, w  szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych   programach opiekuńczo – wychowawczych.

 

I. Pozalekcyjne zajęcia sportowe.

    

 1) Często zdarza się tak, iż pomimo obecnej sytuacji „niby” równości  dzieci i młodzieży w Polsce te zamieszkałe na wsi mają dużo więcej buforów ograniczających ich „normalne” uczestniczenie w kulturze i sporcie, niż te zamieszkałe w miastach. Aktywne uczestnictwo dzieci w zajęciach sportowych w jakiejkolwiek formie jest jednym z ważniejszych celów gminy.  Bardzo ważnym elementem w  jego realizacji jest między innymi wyrównywanie braków i zaniedbań powstałych już we wczesnym okresie życia, by jak najlepiej przygotować dziecko do aktywnego uczestnictwa w „pełnowartościowym” życiu społecznym. Czynny udział dzieci sprawnych w tym zadaniu jest szczególnie ważny dla tych jednostek, które w domu rodzinnym, z różnych względów, nie mają wystarczającej stymulacji rozwoju. W przypadku dzieci z rodzin dysfunkcyjnych jest to szczególnie istotne, ponieważ w procesie tym będą nabywać umiejętności społecznych, będą wypracowywały wzorce zachowań społecznie pożądanych. Zajęcia te będą odwoływały się do strategii profilaktycznych (np. osobistych decyzji abstynenckich, przekonań normatywnych – prawdziwy sportowiec nie pije, nie pali, nie używa narkotyków sterydów, a także wzmacnianie czynników chroniących, zwłaszcza poprzez ukazywanie autorytetów promujących wzorzec trzeźwości).

 Niejednokrotnie zdarza się tak, iż dzieci i młodzież z rodzin dysfunkcyjnych  „oderwane” są ze struktury społeczności lokalnej, ponieważ ogólny „stan” socjalizacji pierwotnej  nie pozwala im samodzielnie zaspakajać różnych potrzeb, które dotyczą sfery rozwoju społecznego między innymi również w zakresie kultury fizycznej.  Sprzężenie korelacji systemu wsparcia lokalno – społecznego /pomoc instytucjonalna, liderów lokalnych, organizacji/ to podstawowe narzędzie pomocy odpowiadającej zasadzie subsydiarności, korygujące między innymi zapóźnienia wynikające z zaniedbań sfery rozwoju osobowości poprzez zainteresowania – tudzież sport. Takie rozwiązanie po części jest pomocne przy budowaniu i zawiązaniu struktur lokalnych „samopomocowych ognisk, pomostów życzliwości”, a dotyczy to zarówno osób, które będą pomagały i odbiorców pomocy. Osoby pomagające czują się wówczas potrzebne, a i w pewien sposób po części przestanie działać zjawisko ograniczenia i wyizolowania. Rozwiązanie to stwarza również możliwości na zmianę wizerunku „gorszego” postrzegania dzieci, które są zapóźnione społecznie. Możliwości jakie wynikają z długofalowych działań zadaniowych dają ogromną szansę na zmianę postrzegania siebie samego – co dla nas wydawałoby się mało dopingujące i nie mające znaczenia – to dla tej grupy społecznej jest sensu stricte powrotem do wiary we własne możliwości. To poprawa sfery psychospołecznej, to trening umiejętności życiowych – często nienabytych w domach rodzinnych. Zajęcia te wzmocnią i ukształtują te „małe osobowości”, pomogą wyuczyć, wpisać i stosować wydawałoby się dla każdego prostych czynności życiowych tj. dbania o higienę osobistą, radzenia sobie z emocjami, odpowiedniego żywienia, odpoczynku i relaksu, niełamania zasad gry, konsekwencji decyzji zachowań oraz poszanowania przeciwnika.

W ślad za misją w przedmiotowej sprawie, pomieszczoną w gppirpaipn na 2008 rok zostały zainicjowane pozalekcyjne zajęcia sportowe pn „nauka gry w tenisa”. Zajęcia odbywały się od miesiąca czerwca 2008 r. do grudnia 2008 r. w sali gimnastycznej i na korcie tenisowym przy Zepole Szkół w Męcince /4 razy w miesiącu po dwie godziny tygodniowo/. Lekcje prowadził nauczyciel wychowania fizycznego o specjalności trenerskiej.

 

Koszt realizacji zadania:

- wynagrodzenie osoby prowadzącej zajęcia – 4 400,00 zł,

- zakup sprzętu sportowego /paletki, piłki, siatka/- 662,32 zł.

W zajęciach uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej w Piotrowicach i Zespołu Szkół w Męcince – średnio 16 dzieci.

 

2) W ramach tego zadania w miesiącu wrześniu 2008 r zakupiono trzy stoły zewnętrzne do gry w tenisa stołowego, które zostały zamontowane:

- na placu Zespołu Szkół w Męcince,

- przy Szkole Podstawowej w Piotrowicach,

- przy świetlicy w Pomocnem.

 

Koszt realizacji zadania:

 – 8975,94 zł /1 000,00 zł pochodziło z darowizny KGHM Polska Miedź S. A./

 

                 

               Działania, które podejmowano w ramach promowania zdrowego stylu życia, którego jednym z głównych narzędzi do osiągnięcia pożądanego celu był sport w szerokim tego słowa znaczeniu nakierowane są na dzieci i młodzież. Promowanie i kształtowanie od najmłodszych lat prozdrowotnego stylu życia, daje pewien gwarant prawidłowego rozwoju i poprawnej socjalizacji wtórnej tej grupy społecznej.

 

II. Pozalekcyjne zajęcia informatyczne.

 

W okresie ferii zimowych zostały zorganizowane zajęcia informatyczne dla dzieci i młodzieży w pracowni komputerowej w budynku po byłej szkole w Pomocnem w wymiarze 20 godzin. W zajęciach udział brało średnio 20 dzieci.

 

 Koszt realizacji zadania:

- wynagrodzenie pedagoga – 600,00 zł.

 

III. Działalność profilaktyczna.                                              


1) W miesiącu grudniu Zespół Szkół w Męcince i Szkoła Podstawowa w Piotrowicach w ramach realizacji celów dotyczących szerzenia profilaktyki uzależnień zorganizowały zajęcia dla dzieci w przedziale wiekowym od 6 do 9 lat.

Udział w programie wzięło 205 dzieci z terenu gminy Męcinka  , które podczas projektu zostały obdarowane przez Mikołaja prezentami /205 paczek ze słodyczami/.

 

Koszt realizacji zadania:

- koszt paczek ze słodyczami – 5 345,56 zł.

 

2) W roku sprawozdawczym gmina Męcinka przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”, adresowanej do dzieci  i młodzieży. W ramach współpracy zakupiony pakiet edukacyjny został przekazany do Zespołu Szkół w Męcince w celu realizacji przedsięwzięcia.

 Koszt realizacji zadania:

- zakup pakietu edukacyjnego   – 450,00 zł.

 

3) Wszystkie działania profilaktyczne miały na celu poprzez informacje zwrotną - przekazanie niezwykle cennych informacji i „wkomponowanie” ich w miarę trwały sposób w świadomość uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalistów, którzy wchodzą w życie dorosłe. Spotkania skierowane do tej akurat grupy są niezwykle ważne na tym etapie życia, która niejednokrotnie bezkrytycznie dostosowuje się do różnego typu zachowań, również tych społecznie nieakceptowanych. Młodzież styka się praktycznie na co dzień z wieloma pokusami /narkotyki, alkohol/ z pozoru niewinnymi, a których konsekwencje są tragiczne i rzutują na całe późniejsze życie. Eliminacja poprzez profilaktykę zakłada twarde skutki tych przedsięwzięć, a mianowicie uświadomienie im tragizmu skutków uzależnień.   Przedsięwzięcia pełniły nie tylko funkcję służebną wobec zagadnień profilaktyki uzależnień, ale stały się wydarzeniem kulturalnym.

 

4. Profilaktyka w trakcie akcji letniej.

 

Dotacja przeznaczona na realizację profilaktyki w trakcie wakacji w formie dofinansowania /środki gppirpaipn/  wyniosła:  13 680,00 zł.                          

 

W 2007 roku organizatorem kolonii w Rewalu (nad morzem) był Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Męcince – zadanie to zostało zlecone PHU „Elzam” s. c. w Legnicy. Kolonia odbyła się w terminie od 31.07.2008 r. do 13.08.2008 r.

Uczestnikami byli uczniowie /19 dzieci/ funkcjonujący w rodzinach o niskich dochodach jak również z rodzin niepełnych, patologicznych. Głównym kryterium doboru była dysfunkcyjność spowodowana chorobą alkoholową.

 

Pełny koszt kolonii w Rewalu wyniósł:  13 680,00  zł.    

    

Podczas w/w wypoczynku realizowany był program psychoterapeutyczny dotyczący profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia /zachowań prozdrowotnych/. Oznaczało to organizowanie takiego typu działań prowadzących do empirii, które będą w stanie zaspokoić ważne potrzeby emocjonalne dzieci, a także takich, które będą stanowiły zaprzeczenie ich dotychczasowych urazowych przeżyć. Rolą profesjonalnej kadry, prowadzącej zajęcia było wytworzenie atmosfery akceptacji, życzliwości i ciepła oraz życzliwej konsekwencji i stanowczości, kiedy w grupie pojawią się zachowania destrukcyjne, wykształcone i przyswojone w toku socjalizacji pierwotnej, w przekonaniu, iż są społecznie pożądane. Głównym założeniem terapeuty było modelowanie swoim zachowaniem, reakcji osób uczestniczących w taki sposób, aby nabywały w toku zajęć elementy asymilacji kulturowej przynależnej normom wolnym od zaburzeń. 

Równocześnie realizowany był program socjoterapeutyczny, której celem było kształtowanie pozytywnej samooceny dzieci, zwiększenie ich poczucia własnej wartości, uczenia rozstrzygania problemów i podejmowania samodzielnych decyzji oraz zrozumienia wartości zdrowia i troszczenie się o nie.

 

5. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych odgrywa znaczącą rolę w realizacji programów, inicjuje zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

 Zarządzeniem z dnia 7 marca 2007r. Wójt Gminy Męcinka powołał Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie:

 1. Iwona Pawelec - Przewodnicząca

2. Irena Łyszczyk  - Zastępca Przewodniczącej1)

3. Janina Fornalska  - Członek

4. Maria Śliwa  - Członek

5. Ryszard Marciniak - Członek 1)

 

1) W maju 2008 r. wójt gminy odwołał z funkcji z-cy przewodniczącej komisji Irenę Łyszczyk i powołał w jej miejsce Dorotę Prus oraz odwołał ze składu komisji Ryszarda Marciniaka a dniu 01 lipca 2008 r. dokooptował do składu komisji Jarosława Plewińskiego

 Komisja opiniuje wnioski o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z uchwałami: Nr XXLII/250/2001 Rady Gminy Męcinka dnia 27 września 2001 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 procent alkoholu /z wyjątkiem piwa/ do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, Nr XLII/251/2001 Rady Gminy Męcinka z dnia 27 września 2001 r. w sprawie usytuowania na terenie Gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów, a następnie wójt wydaje zezwolenie.

 

 Wyk. Nr 3. Ilość posiedzeń GKRPA w 2008 r.

Image

 

  Wyk. Nr 4. Koszt wynagrodzeń GKRPA w 2008 r.

Image 

 

Wydatkowana kwota za udział w posiedzeniach wyniosła 5945,28 zł.                                               

Komisja współuczestniczyła w przygotowaniu projektu preliminarza wydatków na 2008 r., a także wykonywała poprzez swoich członków funkcje kontrolne programu.

            Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła 16 posiedzeń. Za udział w posiedzeniach, członkom wypłacono wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r . /Dz. U. Nr 171, poz. 1209/. Wynagrodzenia wypłacane są w kasie ośrodka na podstawie listy obecności.

Ogółem w  2008 r. zaopiniowano pozytywnie  50 wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych, w tym:

-  14 wniosków  na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5 % zawartości alkoholu oraz  piwa,

-   13  wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających  od 4,5 % do 18% z wyjątkiem piwa,

-  7  wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18 %  alkoholu. 

Ponadto, zaopiniowano 16 wniosków na  jednorazową  sprzedaż  napojów  alkoholowych zawierających do 4,5 % zawartości alkoholu  oraz  piwa.

Wyk. Nr 5. Ilość zaopiniowanych wniosków przez GKRPA w 2008 r. na sprzedaż napojów alkoholowych.

Image